همه چیز درباره هنر گرافیک و طراحی

طراحی گرافیک امر تخصصی اما هنری بسیار زیباست

همه چیز درباره هنر گرافیک و طراحی

طراحی گرافیک امر تخصصی اما هنری بسیار زیباست

در این وبلاگ سعی بر آن است تا ابعاد مختلف هنر گرافیک و انواع طراحی ها رو باهم بررسی کنیم
مانند طراحی های تجاری و طراحی های هنری زیبا

  • ۰
  • ۰

در بسیاری از وجوه زندگی نوعی بی نظمی‌ وجود دارد. ما هرگز نمی‌دانیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است و حتی بهترین و دقیق‌ترین برنامه ریزی‌ها هم ممکن است به دلیل یک اتفاق غیرقابل پیش‌بینی و ناگهانی اجرایی نشود. اما در میان همه این اتفاقات وجود‌ هارمونی یک حقیقت زیبا و لذت‌بخش است.‌ هارمونی چیست؟ صلح، تعادل، یکپارچگی و بالاتر از همه اینها هماهنگی بین اجزا، به‌ هارمونی تعبیر می‌شود.

در بازار طراحی گرافیک کار شما باید همیشه دارای حس‌ هارمونی باشد. توجه به این موضوع که وجود‌ هارمونی بصری به مفهوم ایجاد “زیبایی از پیش تعریف شده” نیست، بسیار اهمیت دارد. همان طور که در بالا گفته شد،‌ هارمونی به مفهوم هماهنگی بین اجزا نیز هست. اگر قرار است یک اثر هنری تنش و پریشانی را به تصویر بکشد، این مفاهیم می‌تواند از طریق اجزا و عناصری که هماهنگ هستند انتقال یابد. در طراحی،‌ هارمونی بصری از طریق تکرار، بازتاب و انعکاس بصری و منابع موضوعی به دست آید.


تکرار

the_london_pigeon_wars.large_thumb

تکرار توجه ما را به خود جلب می‌کند زیرا پدیده‌ای است که به طور طبیعی به ندرت رخ می‌دهد. این کار روی همان چیزی که در حال تکرار است تاکید دارد. به طور دقیق‌تر، در واقع در این حالت مغز یک استراحت و مکث فرضی روی عنصر تکرارشونده دارد زیرا عنصر را تشخیص داده و می‌تواند پیام را به طور کامل دریافت کند.

Nabakov_2up_1_lo_thumb

Nabakov_2up_2_lo_thumb

تکرار یک ابزار عالی برای ایجاد‌ هارمونی در طراحی است. این کار توجه را به عناصر خاصی معطوف می‌کند و به مغز اجازه می‌دهد تا در آسایش طراحی شما را به عنوان یک کل درک کند نه اینکه درگیر عناصر از هم گسیخته شود. این تکرار می تواند در تکرار یک عکس یا آیکن باشد، یا تکرار در حاشیه و یا تکرار در چیدمان طراحی باشد. در تصویر بالا مجموعه کتاب‌هایی است که به تازگی توسط پنتاگرام منتشر شده است. همان طور که مشاهده می‌کنید ابعاد حاشیه و لوگوی پنگوئن در یک محل مشخص در تمامی آنها تکرار شده است. 

بازتاب بصری

7938116_nasa-releases-retro-posters-for-the-future_ta9e7c642

زمانی که شما از عناصر اصلی طراحی مانند رنگ، تایپوگرافی و شکل (استایل) استفاده می‌کنید و راهی برای اتصال یکپارچه آنها می‌یابید، بازتاب بصری را به طراحی خود آورده‌اید. بازتاب یا اکوی بصری یک پیام یکپارچه و چشم‌نواز خلق می‌کند. شما می‌توانید یک پالت رنگ خلق کنید. به این صورت که نقطه کانونی تصویر را پیدا کنید و رنگ‌های اصلی را از آن خارج کنید. سپس با یک استراتژی انعکاسی از این رنگ‌ها را در طراحی خود ایجاد کنید. این رنگ می‌تواند مربوط به تایپوگرافی، زمینه و یا حاشیه باشد. در هر حال همواره راهی وجود دارد که می‌توان با طرح رنگی شما یک الگو خلق کرد. فارغ از اینکه چه طرحی خلق کرده‌اید، این قسمت از کار شما حالا برای خود هویت جداگانه‌ای دارد.

بنابراین به آنچه می‌خواهید با استفاده از طرح خود انتقال دهید خوب فکر کنید. زمانی که دریافتید قرار است چه پیامی‌ منتقل کنید، می‌توانید آن را با استفاده از شکل و استایل طراحی تقویت و برجسته کنید. می‌توانید با انتخاب یک تایپ‌فیس درست و محتوای مناسب و کاربرد آنها در یک طراحی مکمل به خوبی پیام خود را در طراحی بگنجانید.

بیشتر بخوانید: چگونه تایپ‌فیس به برند شما شخصیت می‌بخشد؟

منابع موضوعی

design-for-wedding-invitation

شما می‌توانید از منابع موضوعی برای تزریق‌ هارمونی در طراحی خود بهره بگیرید. در واقع منابع موضوعی نوعی برقراری ارتباط بین موضوع و طراحی است. این روش را شاید بتوان نسخه کامل‌تری از بازتاب بصری که ایده‌های واقعی‌تری را عرضه می‌کند، به حساب آورد. این منابع دربردارنده همه چیز از ایده‌ها و نمادهای مربوط به موضوع کار شما تا پالت رنگ، تایپوگرافی و یا حتی ماد‌ه‌ای که می‌خواهید در طراحی استفاده یا روی آن کار کنید، هستند.

برای مثال شما می‌خواهید یک کارت دعوت عروسی بسیار شیک طراحی کنید. شما باید پالت رنگی انتخاب کنید که با رنگ‌های عروس و داماد هماهنگ باشد. می‌توانید این هماهنگی را در تایپوگرافی، حاشیه‌های کارت دعوت و یا استفاده از یک زمینه پرگل روی کارت انعکاس دهید. سپس از تایپ‌فیسی استفاده می‌کنید که جدیت و در عین حال عاشقانه بودن مراسم را انتقال دهید. البته کاغذی که دعوت نامه روی آن چاپ می‌شود نیز در ایجاد‌ هارمونی اهمیت زیادی دارد. طراح گرافیکی که همه این مراحل را به دقت در طراحی خود پیاده می‌کند در واقع از منابع موضوعی در ایجاد‌ هارمونی استفاده کرده است.

FruitBox_thumb

مثال دیگر فروت باکس وبسایت خرید میوه به صورت آنلاین است. اگر برای اولین بار به این وبسایت وارد شوید، لوگوی سایت که به شکل جعبه میوه است و بسیاری از توضیحات و معرفی اولیه کاملی را به شما انتقال می‌دهد. عکس صفحه اول میوه‌های آبدار و رنگارنگ است و اطلاعات تماس به شکل واضحی در همین صفحه نمایش داده شده است. بنابراین پیام وبسایت و محتوای ارائه شده یکدیگر را تقویت می‌کنند.

  • ۹۶/۰۶/۰۹
  • allgraphic allgraphic

خلق هارمونی در طراحی گرافیک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی